Cât costă o franciză?

1
2006
cat costa o franciza

Să începi o afacere nouă nu este o decizie pe care o iei cu ușurință peste noapte. Analiza avantajelor și dezavantajelor antreprenoriatului este un subiect pe care ar trebui să-l cercetați exhaustiv și totodată veți descoperi că aveți nenumărate întrebări.

Dacă vrei să-ți deschizi o afacere dar poate nu ai o idee originală pe care să o poți dezvolta într-un business, sau poate ești reticent să intri pe piața start-up-urilor într-o perioada incertă, poți alege să investești într-o afacere de tip franciză sau cum mai este denumită, business la cheie.

Citește și: Cât costă să deschizi o firmă?

Chiar dacă în trecut erau evitate deoarece presupuneau investiții în medie de aproximativ 100.000 euro, în ziua de astăzi pentru mulți antreprenori, franciza este o oportunitate atractivă, deoarece oferă posibilitatea să fii propriul șef fără să-ți asumi riscul semnificativ pe care îl implică începerea unei afaceri de la zero.

Dar înainte de a discuta despre cât costă o franciză, să vedem ce e franciza, cum funcționează și câteva exemple de franciză în România.

Ce este o franciză?

O franciză este o metodă de dezvoltare a unui brand printr-un sistem de replicare a business-ului original, în care se distribuie produsele sau serviciile brandului la nivel internațional sau chiar și local. Prin replicarea afacerii mamă, se păstrează toate caracteristicile particulare pornind de la concept, produse sau servicii și până la uniforme, mobilier, alte detalii care se identifică cu respectivul brand.

În cadrul procesului de francizare, se semnează contractul de franciză între proprietarul brandului care are denumirea de francizor, și antreprenorul care preia conceptul de business cu statutul de francizat, și care va plăti o redevență și adesea o taxă inițială pentru dreptul de a face afaceri sub numele și sistemul francizorului. Din punct de vedere legal, contractul care leagă cele două părți este „franciza”, dar acest termen se referă mai frecvent la afacerea reală pe care o desfășoară francizatul. Practica de creare și distribuire a mărcii și a sistemului de franciză este denumită cel mai adesea franciză.

Daca vrei să înveți mai multe despre business iți sugeram să iți cumperi aceste cărți și să le studiezi extrem de bine. Te vor ajuta să faci alegerile potrivite în business.

Solutii pentru firma ta pe timp de criza | Atomic Habits-obiceiuri | Start in antreprenoriat-Cristian Onetiu | Principii-Ray Dalio

Modelul de afaceri pentru o franciză

Fiecare contract de francizare poate fi diferit în funcție de înțelegerea cu francizorul și procesul de negociere de pe parcursul semnării contractului, însă în mare parte cumpărarea și deținerea unei francize include costuri predefinite, controale ale francizorului și obligații contractuale. În continuare am selectat câteva aspecte de care va trebui să țineți cont atunci când luați în considerare cumpărarea unei francize.

Taxe

Pentru a putea utiliza numele brandului dezvoltat de francizor, și de a beneficia de asistența acestuia, pot fi incluse unul sau mai multe din următoarele costuri.

Taxa de intrare în sistemul de franciză

Taxa de intrare în sistemul de franciză poate varia de la zeci de mii de dolari la câteva sute de mii de dolari în funcție de renumele brandului pentru care optați și poate fi nerambursabilă. Alte taxe posibile către francizor pot fi pentru licențe de funcționare.

De asemenea, costuri semnificative pot apărea atunci când  se închiriază locația, construirea clădirii (dacă este cazul) și echiparea punctului de vânzare.

Plata continuă a redevenței

Redevența este o taxă periodică (royalties) care reprezintă un procent din venitul brut săptămânal sau lunar. De obicei, chiar dacă pierdeți bani, redevența trebuie plătită pentru a continuă deținerea dreptului de a utiliza numele francizorului.

Taxe de publicitate

Este posibil să trebuiască să contribuiți la un fond publicitar. O parte din taxele de publicitate pot fi alocate publicității naționale sau pentru a atrage noi proprietari de francize, mai degrabă decât pentru a vă promova magazinul.

Controalele francizorului

Pentru a asigura uniformitatea brandului, francizorii pot controla modul în care francizații își desfășoară activitatea. Aceste controale pot restrânge în mod semnificativ capacitatea de a vă exercita propria strategie de afaceri și pot include una sau mai multe dintre:

Aprobarea locației

Mulți francizori doresc stipularea în contractul de francizare că își vor păstra dreptul de a aproba locațiile pentru magazinele lor și este posibil să nu aprobe locația pe care o selectați. Unii francizori efectuează studii ale locației ca parte a procesului de aprobare pentru că își doresc ca locația selectată aibă potențialul de a atrage clienți.

Standarde de proiectare sau aspect

Francizorul poate impune standarde de proiectare sau aspect pentru a asigura un aspect uniform între punctele lor de vânzare. Unii francizori necesită renovări periodice sau modificări de proiectare iar respectarea acestor cerințe pot crește costurile.

Restricții asupra bunurilor și serviciilor pe care le vindeți

Francizorul poate restricționa bunurile și serviciile pe care urmează să le vindeți, ceea ce ar însemna că nu veți putea face modificări în meniu sau în lista de servicii oferite care nu se regăsesc în oferta brandului.

Obligații contractuale

Contractele de franciză au valabilitate doar pe perioada în ani menționată în contract ci puteți pierde dreptul la franciză dacă nu se respectă contractul cu posibilitatea de a nu avea dreptul de reînnoire decât dacă francizorul își exprimă acordul în acest sens.

Încetări ale contractului

Un francizor poate încheia unilateral dreptul de franciză din mai multe motive, printre care neplătirea redevențelor sau nerespectarea standardelor de performanță și a restricțiilor de vânzare. În anumite situații contracte de franciză pot oferi șansa de a remedia o neîndeplinire ocazională însă poate afecta rapiditatea deciziei de reziliere a contractului dar apar alte nereguli. Un aspect foarte important este că dacă dreptul de francizare este întrerupt, este posibil să vă pierdeți întreaga investiție.

Reînnoiri

Contractele de franciză pot avea valabilitate până la 20 de ani însă reînnoirile nu se vor face automat. La sfârșitul termenului contractului, francizorul poate refuză reînnoirea sau poate cere modificarea termenilor contractului de francizare, cum ar fi ridicarea plăților redevenței sau poate impune noi standarde de proiectare și restricții de vânzare.

Cât costă o franciză?

Așa cum spuneam anterior, prețurile pentru cumpărarea unei francize depind și de renumele brandului pe care îl luați în considerare, care poate ajunge la câteva sute de mii de euro cu ușurință.

Acesta este și cazul unor francize fast-food cum ar fi McDonalds care este cel mai mare retailer la nivel global din industria serviciilor alimentare, Taco Bell sau KFC. Pentru a obține dreptul de a utiliza numele companiei mamă, taxa de intrare în sistemul de franciză ce trebuie plătită francizorului împreună cu construcția locației și achiziționarea echipamentelor poate porni de la 900.000 de dolari și ajunge la peste 2 milioane de dolari.

În România, cea mai scumpă franciză  este Ikea, a cărei valoare a fost de 36 milioane de euro, din care aproximativ 25 milioane de euro au costat locația, construcția și dotarea magazinului iar restul, de aproximativ 9 milioane de euro a fost taxa inițială de intrare în sistemul de franciză plătită francizorului.

Conform specialiștilor, cele mai promițătoare francize sunt din industria fast-food-ului sau servicii deoarece au potențialul de creștere semnificativ pentru o investiție mică comparativ cu exemplele de mai sus. Având în vedere că nu vorbim de branduri cu renume mondial, francizele pot avea valori cuprinse între 5.000 euro și 20.000 euro.

În categoria de francize ieftine găsim domenii ca educație (Institute of Microtraining), imobiliare (RE/MAX), instituții financiare nebancare (Patria Bank) sau cafenele (5 to go) pentru care investiția poate fi până în 15.000 euro.

În încheiere…

Ca în orice altă afacere, cumpărarea unei francize are și avantaje dar și dezavantaje. Investiția inițială poate fi ridicată și creativitatea poate fi restricționată de francizor, însă vă permite să lucrați într-un domeniu în care nu aveți neapărat experiență de muncă anterioară pentru că francizorul oferă sprijin și instruire extinsă și completă francizaților pentru a-i educa și a-i ajută să înțeleagă modelul de afaceri al companiei lor. Un alt aspect pozitiv este și o baza prestabilită de clienți loiali și recunoașterea mărcii, care pentru o afacere nouă poate fi un pas dificil imediat de la deschidere. Deținerea unei francize vă permite astfel să profitați de experiența colectivă a proprietarilor și liderilor anteriori, cu o experiență directă, sporind șansele de succes.

Pentru a afla dacă franciza este pasul potrivit pentru voi, asigurați-vă că analizați toate opțiunile. De asemenea, puteți vorbi cu alți deținători de francize din industria pe care o urmăriți pentru a le cântări experiențele și pentru a investiga nivelul de sprijin oferit de francizorul lor. 

Daca vrei să înveți mai multe despre business iți sugeram să iți cumperi aceste cărți și să le studiezi extrem de bine. Te vor ajuta să faci alegerile potrivite în business.

Solutii pentru firma ta pe timp de criza | Atomic Habits-obiceiuri | Start in antreprenoriat-Cristian Onetiu | Principii-Ray Dalio

Surse: start-up.ro, wall-street.ro

Citește și: Licența de transport marfă – cât costă, de unde se obține, documentele necesare | Cât costă serviciile unui avocat și cum îl alegi?

Sursa imagini: www.freepik.com

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.