În perioadele nesigure și instabile din punct de vedere economic, social și politic este bine să ai două sau chiar trei surse de venit. Astfel, dacă una din ele este puternic afectată de o anumită criză, ai mereu o plasă de siguranță. În cazul în care ai un hobby care îți poate aduce bani sau chiar te pasionează meseria ta, de ce să nu începi demersuri necesare pentru înființare firmă?
Cuprins:
Care sunt avantajele și minusurile unui PFA?
Când ești la început de drum este mai simplu să îți înregistrezi activitatea sub formă de persoană fizică autorizată. Primul și cel mai mare avantaj este că ai nevoie de foarte puține acte și documente. Dacă ai crezut că nu poți avea angajați, te înșeli. Conform legislației în vigoare un PFA poate avea până la trei salariați.
În plus, poți oferi clienților tăi servicii variate, atât timp cât acestea sunt corespunzătoare codului CAEN. De exemplu, dacă optezi pentru codul 855 „alte forme de învățământ”, poți organiza ateliere de dezvoltare personală sau tabere centrate pe activități sportive.
Va trebui însă să dovedești că ai studiile și competențele necesare pentru a-ți desfășura activitatea pe cont propriu. Vrei să montezi gresie și faianță? Atunci, ai nevoie de un atestat de certificare profesională pentru a activa sub formă de PFA.
Mulțumită legii 1/2017, nu trebuie să achiți nici o taxă pentru înființarea PFA-ului. Evident, dacă vei apela la o firmă care oferă servicii de consultanță pentru acest proces, vei plăti onorariul cerut de entitatea respectivă.
Printre punctele minus se numără obligația de a plăti CAS și CASS, chiar dacă de-a lungul întregului an nu ai realizat activități care să îți aducă venituri. Ceea ce datorezi statului va fi calculat luându-se în considerare salariul minim pe economie.
De ce să pui bazele unui SRL?
Primul avantaj constă în modul de impozitare. Dacă un PFA trebuie să redirecționeze statului 16% din veniturile obținute, un SRL redirecționează doar între 1% (dacă ai cel puțin un angajat) sau 3 % din veniturile sale.
În plus, poți să alegi câte coduri CAEN dorești și nici nu trebuie să dovedești că ai studiile necesare pentru îndeplinirea respectivelor activități. Poți angaja câte persoane dorești, specializate în diverse domenii.
Înregistrările în contabilitate devin mai multe și mai complexe și vei avea nevoie de o persoană capabilă să țină evidența eficient și la zi. La acestea se mai adaugă cheltuielile cu plata utilităților sau a chiriei dacă imobilul în care îți desfășori activitatea nu este proprietate personală.
Care sunt costurile asociate cu înființarea unui SRL?
În cazul în care ai un PFA care îți aduce profituri frumoase, este normal să îți faci anumite calcule și să le iei în considerare și pe cele referitoare la costuri înființare SRL.
Prin aceeași lege 1/2017, mai sus menționată, au dispărut 102 din taxele pe care trebuia să le achiți pentru a-ți construi propria afacere. Înainte de aprobarea acestei legi, constituirea unei societății cu răspundere limitată necesita o investiție de 353 de lei, doar pentru a acoperi acele taxe deschidere firmă impuse de statul român. Acum, ai de plătit taxa necesară pentru ca datele firmei tale să fie făcute publice în monitorul oficial. Adică, trebuie să scoți din portofel 31,5 lei.
Totuși, nu uita că o serie de acte și documente nu pot fi depuse într-o simplă copie. Ele trebuie legalizate de către un birou notarial, astfel încât acestea să fie conforme cu originalul. Prin urmare, va fi necesar să plătești pentru acest serviciu. Taxele diferă de la un birou notarial la altul, dar ar fi bine să ai puși de-o parte minimum 50 de lei.
În plus, mai ai de achitat taxe la Registrul Comerțului în valoare de 131 lei dacă dorești să înființezi un SRL. Pentru tipuri de firme precum SRL-D (entitate înființată de către persoane care nu au deținut anterior propriile afaceri; adică debutanți în acest domeniu) nu se plătește nimic.
Actul constitutiv ale unei societăți este un documente foarte important. Acesta cuprinde detalii referitoare la:
- asociatul unic sau la asociați, acolo unde este cazul
- societatea înființată (numele, sediul social, data la care a fost entitatea înregistrată, codul unic de înregistrare, durata de funcționare)
- domeniul principal în care compania va activa, precum și activitățile secundare, fiecare menționată cu propriul său cod CAEN
- valoare capitalului social; dacă sunt mai mulți asociați se va specifica contribuția fiecăruia la constituirea acestuia
- drepturile de care beneficiază asociatul unic / asociații, dar și obligațiile care le revin
- atribuțiile AGA (adunarea generală a asociaților)
- numele și datele de identificare ale persoanei care va ocupa funcția de administratori al entității
- obligațiile administratorului
- modul în care va fi controlată activitatea entității
- condițiile în care asociații pot fi excluși din cadrul companiei sau se pot retrage din activitate
- situațiile când asociatul/asociații pot solicita dizolvarea sau chiar lichidarea companiei
Acest document îl poți completa și singur(ă), dar poți și apela la un birou de avocatură care oferă consultanță și asistență pentru înființare firmă. Onorariu nu este aceleași peste tot, dar suma medie vehiculată este de 500 lei.
Mai ai nevoie și de 200 lei, sumă care reprezintă valoarea minimă a capitalului social. Acești bani vor fi depuși în contul bancar pe care l-ai deschis când te-ai hotărât că dorești o societate comercială.
Adaugă și banii cheltuiți cu realizare ștampilei și achiziția de diverse tipizate precum chitanțierul, registrul de încasări și plăți, facturi.
Documente pentru înființare SRL
Pentru a pune bazele unei companii ai nevoie de anumite documente. Strângerea și depunerea acestora reprezintă primul pas către transformarea visului tău în realitate.
Cele mai importante acte necesare pentru înființare SRL sunt:
- actul constitutiv, menționat mai sus
- actul prin care dovedești că ți-ai rezervat numele companiei la Registrul Comerțului; cererea prin care verifici dacă numele dorit este disponibil o găsești online pe site-ul oficial al ONRC și ai nevoie de aproximativ trei minute pentru a o completa
- o cere tip pe care o găsești tot pe website-ul ONRC
- documente care să ateste că ai un sediu social; din această categorie fac parte contractul de vânzare-cumpărare al unui spațiu, certificatul de moștenitor sau contractul de închiriere
- formularul prin care ceilalți locatari își dau acordul cu privire la funcționarea afacerii tale în spațiul dorit; avizul-tip este disponibil online pe website-ul ONRC
- extrasul de cont prin care dovedești că firma ta are capitalul social depus
- specimenul de semnătură al administratorului, care trebuie validat de către un birou notarial
- certificatul de cazier judiciar valid al asociaților și al administratorului, precum și copii ale cărților de identitate
La acestea se mai adaugă și diverse declarații pe proprie răspundere prin care tu, ca și asociat, și administratorul tău, arătați că întruniți condițiile necesare pentru calitatea asumată.
În plus, dosarul tău de înființare SRL la ONRC mai trebuie să cuprindă și: acordul pentru a putea utiliza numele ales pentru companie, certificatul obținut de la ANAF prin care se atestă că dreptul de utilizare al clădirii în care se află sediul tău social nu a fost înstrăinat, diverse dovezi care să evidențieze fără echivoc că ai achitat tariful cerut prin lege.
După ce ai depus toate actele trebuie să aștepți trei zile lucrătoare până când îți va fi eliberat certificatul de înregistrare al firmei.
Ce condiții trebuie să îndeplinești pentru înființare SRL?
Compania înființată de tine este considerată SRL dacă:
- ai reușit să realizezi în ultimul an fiscal venituri care ajung până la pragul de 1.000.000 euro, dar nu îl depășesc
- capitalul social provine de la tine și de la asociații tăi, nu de la statul român
- entitatea ta nu este pe cale să fie dizolvată și ulterior lichidată
Dacă ai bifat toate aceste puncte, poți să îți transformi afacerea într-o societate cu răspundere limitată.
În cazul în care nu ai timp, să te ocupi de toate demersurile și actele enumerate mai sus poți să apelezi la companii care oferă servicii de înființare srl online.
Problemele tale vor fi rezolvate cu profesionalism și într-un timp destul de scurt. Însă, vei fi nevoit(ă) să mai adaugi o cheltuială pe lista pe care ai făcut-o pentru a vedea cât costă să deschizi o firmă?
Surse: onrc.ro | smartbill.ro | money.ro
Sursa foto: freepik.com
[…] Citește și: Cât plătesc pentru pensie? | Cât costă să deschizi o firmă? […]
[…] și: Cât costă să deschizi o firmă? | Cât costă o asigurare de […]
[…] Citește și: Cât costă să deschizi o firmă? […]
Dar spuneți-le oamenilor și cât costă să ÎNCHIZI o firmă!!! Că arunci bani cu lopata, ca s-o lichidezi. Nu toate firmele sunt sutenabile, astăzi, majoritatea de-abia supraviețuiesc. Muncești și nu câștigi, pentru că Statul face tot posibilul să își bage pumnul în gură, pentru a falimenta! Scopul? „Atragerea” investitorlor miliardari – corporațiile – care mituiesc bine politicul, în detrimentul poporului român. Gândiți-vă de cincizeci de ori înainte de a vă arunca banii agonisiți… Sper că am fost destul de corect politic, în afirmații și veți avea atitudinea democratică de a publica acest comment. Mulțumesc și succes!