Cât costă și cât durează un divorț la notar?

1
1210
divort

Achiziționarea/vânzarea unui apartament sau a unei case, divorț, donarea unui bun, stabilirea unei succesiuni, autentificarea/legalizarea unui document sau doar o consultanță juridică, sunt doar câteva exemple dintre deciziile cu o importanță majoră și cu implicății juridice din viață fiecăruia care necesită vizita unui birou notarial.

Care este rolul unui notar?

Un notar este un funcționar public care are rol de martor imparțial la semnarea unor documente legale. De la acte imobiliare, divorț, declarații pe propria răspundere, împuterniciri, testamente, și altele care intră în serviciile unui notar, rolul principal semnării acestora în prezența funcționarului public este de a descuraja frauda și de a crea un mediu de încredere, legal, pentru părțile la un acord.

Pentru semnarea documentelor prin intermediul cabinetului unui notar public, părțile participante trebuie în primul rând să prezinte un act de identitate valid cu fotografie, iar în cazul în care nu există certitudine legată de identitatea părților semnatare sau există dovezi de fraudă, notarul poate chiar refuza autentificarea unui document sau continuarea procedurilor de întocmire a documentelor cerute.

Pentru ca un document să fie legalizat, acesta trebuie să conțină un angajament declarat dar și semnăturile originale ale părților implicate, ca apoi să fie eliberat un certificat notarial împreună cu sigiliul notarului care a asistat la semnături.

Cum alegi notarul potrivit?

Oricât am vrea, nu există o “rețetă” a notarului perfect pe care să o putem pune la dispoziție, însă sugerăm ca înainte de a lua decizia de colaborare cu un notar public, să țineți cont de câteva detalii care pot contribui semnificativ experienței și rezultatului final.

Locația

De cele mai multe ori, selectăm furnizorul de servicii după locație din lipsă de timp fie din cauza multiplelor responsabilități zilnice, trafic fie chiar și din comoditate, iar alegerea unui notar aflat în centrul unui oraș mare că București, Cluj-Napoca sau Timișoara când lucrezi sau locuiești în apropiere de periferia orașului este de nedorit. Deși ar fi ideal că biroul notarial ales să fie într-o locație ușor accesibilă, cea mai indicată abordare ar fi să luați în calcul mai multe cabinete notariale aflate în aria locuinței sau a locului de muncă.

Calitatea serviciilor

Calitatea serviciilor oferite de un birou notarial ar trebui să fie pe primul loc ca factor de decizie în a alege furnizorul potrivit. Se recomandă vizitarea cabinetului și consultarea diplomelor și certificatelor obținute de notar. În plus, vizita cabinetului vă oferă informații prețioase despre profesionalismul notarului, amenajarea spațiului și echipamentele tehnice și nu în ultimul rând, puteți de asemenea observa amabilitatea personalului și atenția acordată cazurilor celorlalți clienți. Chiar dacă aceste detalii par nesemnificative, acestea contribuie la calitatea serviciilor pentru care plătiți.

notar

Costurile serviciilor

Deși concurență este ridicată, unii notari practică costuri semnificativ mai ridicate față de colegii din domeniu ceea nu se reflectă întotdeauna și în calitatea serviciilor oferite. Prin urmare, nu întotdeauna cel mai convenabil ca și locație este întotdeauna și cea mai bună alegere. Anterior am sugerat că serviciile oferite și calitatea acestora are poate cea mai mare importanță, însă nici costurile nu sunt de neglijat mai ales că acestea pot afecta semnificativ bugetul deținut mai ales în situațiile în care costurile nu pot fi prestabilite și sunt influențațe și de alți factori în situații cum ar fi acțiunile de succesiune, vânzare/cumpărare a unui imobil, schimburi imobiliare, donații, etc.

După alegerea a câtorva dintre cei mai potriviți notari publici din punct de vedere al raportului calitate preț, puteți opta pentru programări personale pentru a clarifica personal costul final, documentele necesare și ce alte acțiuni mai sunt necesare pentru finalizarea documentelor de care aveți nevoie, fără impedimente.

Recomandări

În era internetului, căutăm online recomandări pentru îmbrăcăminte, încălțăminte, electrocasnice, servicii medicale, și altele. Online sau de la prienteni sau familie, de ce să nu cerem recomandări și pentru un notar?

Reputația acestuia este la fel de importantă ca și în cazul exemplelor de mai sus, sau poate mai semnificativă având în vedere costurile și importanța rezultatului colaborării cu un notar. Experiența notarului, respectarea regulilor și conduita pe care acesta le are în relația cu clienții și colegii săi, vă pot scuti de costuri suplimentare pentru a corecta erori. 

Implicarea notarului cu profesionalism în a-și ajuti fiecare client să rezolve situațiile apărute ce țîn de domeniul în care acesta profesează, de regulă se reflectă și în compentența și politețea angajaților cabinetului. 

Ce presupune o consultație la notar?

Așa cum spuneam anterior, optarea pentru a colabora cu un notar public vine de obicei din necesitatea de a lua decizii cu implicății juridice, și este necesar dar și util sfatul unui profesionist înainte de orice acțiune care poate fi ulterior dificil de remediat.

Consultațiile notariale nu implică și obligația notarului de a identifica persoană consiliată așa că o conversatie între aceștia este confidențială ținând cont de obigatibilitatea legală a notarului și a angajaților cabinetului de a menține confidențialitatea profesională.

Pentru a oferi o opinie corectă și informată despre posibilitățile de soluționare a problemei cu care va prezentanti la notar, de foarte mare ajutor sunt documente sau copii ale acestora legate de situația pentru care necesități ajutorul juridic. În lipsa documentelor, notarul poate doar specula asupra situației pe baza percepției clientului, ceea ce poate rezulta într-o scădere a calității informațiilor pe care vi le poate oferi.

Cel mai des întâlnit, sunt consultațiile notariale verbale, însă la cererea clientului, aceste consultații pot fi formulate și în scris, de obicei presupunând un cost suplimentar.

Cât costă o consultație la notar?

Onorariile cabinetelor notariale sunt stabilite ca sume fixe sau procentuale, în funcție de o varietate de criterii stabilite în ordinul nr. 46/C/2011 al Ministerului Justiției, publicat în Monitorul Oficial nr. 133/22.02.2011.

De asemenea, toate taxele percepute sunt în raport cu dificultatea și durata serviciilor oferite.

În cazul prețurilor consultațiilor, unii notari oferă posibilitatea de a beneficia de consultații juridice dacă în urma acesteia, clientul continuă colaborarea către încheierea actului sau actelor în discuție. O practică importantă de reținut este că în unele cazuri, în funcție de practica notarului, va fi nevoie să achitați integral costul unei consultații la început, urmând că ulterior această valoare să fie dedusă din onorariul final care va fi plătit pentru documentul notarial.

Consultațiile verbale la sediul cabinetului notarial au că preț de pornire 119 lei cu o durată de aproximativ 30 minute, iar în funcție de complexitatea situației prețurile pot să urce și la 450 – 500 lei.

Și în cazul opiniilor notariale scrise, prețurile sunt influențate de complexitate cu un punct de pornire de aproximativ 240 lei și pot ajunge chiar și la 1500 lei, iar unele cabinete notariale oferă și posibilitatea de elibera opiniile notariale scrise în limba engleză.

În urma apariției pandemiei cu COVID-19, unele cabinete oferă de asemenea și posibilitatea de a beneficia de consultații juridice telefonice sau on-line, prețurile fiind similare cu cele ale consultațiilor verbale de la sediul cabinetului notarial.

Divorț la notar

Desfacerea căsătoriei sau divorțul este definit că acțiunea prin care căsnicia se desface prin mijloace legale. Acest act este reglementat în România în Codul Civil, art. 373 unde se definește că acesta poate avea loc prin acordul soților, la cererea unuia dintre aceștia că urmare a unei separări ce durează de cel puțin 2 ani sau la cererea unilaterală a unuia dintre soți a cărui stare de sănătate face imposibilă continuarea căsătoriei.

În afară de desfacerea căsătoriei la notar, subiectul principal al acestui articol, vrem totuși să menționăm în trecere și celelalte modalități prin care se poate realiza divorțul:

  • Pe cale administrativă de către ofițerul de stare civilă care constată desfacerea căsătoriei cu acordul comun al ambilor soților și va elibera un certificat de divorț. O condiție extrem de importantă în acest caz este că soții să nu aibă copii minori. 
  • Pe cale judiciară care este de regulă aleasă sau recomandată de notar atunci când soții nu pot cădea de acord asupra divorțului. Dacă la divorțul pe cale notarială și administrative, acordul părților este un aspect extrem de important, în acest caz căsătoria poate fi desfăcută de către instituția compententă fără acordul unuia dintre soți.

În cazul divorțului la notar, procedura este de competența notarului cu sediul în circumscripţia judecătoriei în a cărei rază teritorială se află locul încheierii căsătoriei sau ultima locuinţă comună a soţilor în temeiul Legii nr. 36/1995. Acesta va constata desfacerea căsătoriei și va elibera un certificat de divorț pe baza acordului ambilor soți.

Cât costă un divorț la notar?

Dacă ați ajuns la concluzia finală că divorțul este cea mai bună soluție pentru viitorul fiecăruia, bineînțeles că poate una dintre primele întrebări atunci când va informați, este: cât este taxa de divorț la notar?

Ei bine, și în acest caz, fiecare cabinet stabilește cât costă taxa de divorț la notar, onorariile totale plecând de la 500 de lei plus TVA pentru cazurile de divorț prin acord și ajungând chiar și la aproximativ 1200 lei în cazurile divorțurilor în care sunt implicați copii minori.

Pe lângă onorariul notarial pentru divorț, soții vor trebui să achite taxa de intregistrare în Registrul Național al Cererilor de Divorț a cererii de divorț care are prețul de 60 lei și taxele pentru legalizare al certificatului de căsătorie, al certificatelor de naștere ale soților și al copilului/copiilor după caz. Prețul legalizării acestor documente este de aproximativ 7-9 lei pe pagină, tarif ce poate varia în funcție de grilă de prețuri ale cabinetului notarial.

Ce acte sunt necesare pentru divorț la notar?

Întotdeauna este recomandat că fiecare să verifice ce acte trebuie pentru divorț la notar pentru a se asigura că nu apar întârzieri sau că vor fi necesare mai multe drumuri către cabinetul notarial. Cu toate astea, în cazul divorțului la notar, pe lângă prezența fizică celor doi soți, aceștia trebuie să aducă următoarele documente.

Divorț prin acord fără copii minori

  • Actele de identitate ale fiecărui dintre soți și fotocopii ale acestora pentru a fii atașate la cererea de divorț
  • Certificatele de naștere ale soților în original sau copii legalizate
  • Certificatul de căsătorie în original

Divorț prin acord cu copil sau copii minori

  • Actele de identitate ale fiecărui dintre soți și fotocopii ale acestora pentru a fii atașate la cererea de divorț
  • Certificatele de naștere ale soților în original sau copii legalizate
  • Certificatul de naștere al copilului/copiilor minori în original sau copii legalizate
  • Certificatul de căsătorie în original
  • Convenție încheiată între soți în legătură cu numele de familie pe care fiecare dintre soți îl va avea după divorț
  • Acordul părinților de principiu privitor la copil/copiii minori

La momentul depunerii cererii de divorț, unul dintre soți poate fi reprezentat de o altă persoană împuternicită cu procura realizată la un notar public (fiind posibil să fie reprezentat chiar și de celălalt soț), dar foarte important de reținut este că va trebui să se prezinte personal la eliverarea certificatului de divorț.

Cât costă o procură (împuternicire) la notar

Având în vedere că am menționat anterior de posibilitatea unuia dintre soți să întocmească o procură de reprezentare la divorțul notarial, este relevant să menționăm că tarifele procurilor deși nu este ridicat, este un cost care se adaugă sumei finale. Prețul întocmirii unei împuterniciri la notar este de obicei sub 150 lei însă unele cabinete stabilesc diferite praguri în funcție de complexitatea acestora pentru redactare și autentificare.

Dacă alegeți să faceți mai multe copii a procurei, acestea vor fi taxate suplimentar, cu suma de aproximativ 5-7 lei plus TVA pentru fiecare copie în parte.

Cât durează un divorț la notar

Procedura de desfacere a căsătoriei este de asemenea detaliată în Codul Civil de Legea nr. 36/1995 care menționează că pentru a înainta cu procedurile notariale soții trebuie să depună împreună o cerere adresată notarului urmând că după înregistrarea acesteia să fie acordat un termen de 30 de zile pentru reflecție timp în care notarul verifică legea aplicabilă și se va pronunță dacă cererea este admisă, urmând că după expirarea termentului soții să se prezinte personal pentru a ridică certificatul de divorț, sau dacă cererea este respinsă. În cazul respingerii cererii de divorț, notarul emite doar un act de încheiere în care se menționează această respingere.

Așadar, dacă pregatiți din timp documentele necesare, ați ales notarul dorit și sunteți în regulă cu onorariile practicate de acesta, durata unui divorț la notar propriu-zis este de de 30 de zile până la obținerea certificatului de divorț.

Sperăm ca informațiile prezentate mai sus să vă fie de ajutor, iar ca încheiere, recomandăm să rețineți importanța libertății de a alege notarul/cabinetul notarial de la care să solicite serviciile, indiferent de motivul pentru care decideți să vizitați un cabinet notarial. Conform legii, nici o instituție sau persoană nu are dreptul să impună alegerea unui anumit notar! Decizia finală în această alegere, îi apartine persoanei care suportă costurile, dar asta nu înseamnă că părțile nu se pot consulta sau că nu se poate apela la serviciile unui notar cunoscut doar de una dintre părți.

Citește și: Cât costă succesiunea? | Cât costă serviciile unui avocat și cum îl alegi?

Sursa: freepik.com | google.com

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.